«Θέλω να γίνω μηχανικός αυτοκινήτων!». Δηλώνει ο Σταύρος, αν και θα του άρεσε να ασχοληθεί κι επαγγελματικά με το drifting.
Πότε έδειξε ότι θέλει να ασχοληθεί με το drifting; Πώς ξεκίνησε το ενδιαφέρον του και πώς αισθάνεστε για αυτό;
Γεωργία (μητέρα): «Από 2 χρόνων περίπου γνώριζε όλες τις μάρκες των αυτοκινήτων. Απλωνε τα περιοδικά γύρω του και μελετούσε τα αυτοκίνητα. Γνώριζε τα ελαστικά τους ακόμα και από τα αποτυπώματα που άφηναν στο χώμα. Σαν οδηγός όμως την αρχή την έκανε στα 4 του χρόνια με μία «γουρούνα» και λίγο αργότερα με καρτ, το οποίο το οδηγούσε τόσο καλά, που σε λίγο καιρό μεταπήδησε στα αυτοκίνητα. Ευτυχώς είναι καλός μαθητής και κατανοεί ότι προτεραιότητα είναι το σχολείο και αυτό με καθησυχάζει. Του έχω εμπιστοσύνη λόγω της συγκρότησης και της πειθαρχίας του, αλλά και λόγω του γεγονότος ότι δεν επιδεικνύει τον εαυτό του. Πολλοί έμαθαν για τον Σταύρο λόγω των γυρισμάτων του “National Geographic”».
Πώς έγινε αυτή η προσέγγιση από το «National Geographic» της Αυστραλίας; Πώς έμαθαν για τον Σταύρο;
Μιχάλης (πατέρας): «Ο Στάθης Παπαργυρόπουλος, η ψυχή του drift στην Ελλάδα, ήρθε στην Κω μέσω facebook. Εκανε ένα πρόχειρο βιντεάκι με τον Σταύρο να οδηγεί, το ανέβασε στο YouTube και την πρώτη μέρα είχε 30.000 “χτυπήματα”. Κάποια μέρα χτύπησε το τηλέφωνο και ήταν η Ελισάβετ Καΐδου, ελληνικής καταγωγής, που εργάζεται στο κανάλι και ενδιαφέρθηκε να κάνει ένα αφιέρωμα στο παιδί».
Με τι θέλεις να ασχοληθείς όταν μεγαλώσεις, Σταύρο; Οι φίλοι σου πώς σε αντιμετωπίζουν που οδηγείς από τόσο μικρή ηλικία;
«Θέλω να γίνω μηχανικός αυτοκινήτων, αλλά θα το σκεφτόμουν να γίνω και επαγγελματίας οδηγός. Οι φίλοι μου με θαυμάζουν και με ρωτάνε πώς μπορώ και κάνω τέτοια κόλπα με τόσο μεγάλο αυτοκίνητο. Μου αρέσει να τους εξηγώ και θα ήθελα να τους μάθω να κάνουν το ίδιο!
Τι αυτοκίνητο οδηγείς αυτή τη στιγμή και με ποιο θα ήθελες να κάνεις drift;
«Οδηγώ ένα BMW Ε30, 2.800 κ.εκ., turbo, πισωκίνητο με 300 άλογα ιπποδύναμη. Θα βάλουμε και πιστόνια και θα πάει 400 άλογα. Το πρώτο μου όμως στα 5 μου χρόνια ήταν ένα Honda Civic πολύ παλιό, 75 αλόγων, με υδραυλικό χειρόφρενο και σωλήνες στα πετάλια για να φτάνω. Με αυτό έμαθα να οδηγώ κανονικό αυτοκίνητο. Το δεύτερό μου ήταν ένα Mazda 323 Τurbo 180 αλόγων, όταν ήμουν 7 περίπου, όπου και ξεκίνησα το drifting. Ολα μας τα αυτοκίνητα τα βάφουμε λαχανί και λέμε πως είμαστε η “Green Team”. Το αγαπημένο μου αυτοκίνητο με το οποίο θα ήθελα να κάνω drift είναι ένα Toyota Corolla AE86, που είναι το πιο διάσημο αμάξι στην Ιαπωνία για αυτό το στυλ».
Τι προβλέπεται για το μέλλον; Υπάρχουν προοπτικές για το εξωτερικό και αν ναι, θα κάνατε το βήμα;
Μιχάλης: «Εγώ είμαι πιο ζεστός με το να ασχοληθεί ο μικρός. Μακάρι να μπορούσε να συνδυάσει drift και συνεργείο, αλλά στην Ελλάδα είναι λίγο δύσκολο. Ή θα παραμείνει στο συνεργείο ή θα πάει στο εξωτερικό, χωρίς να επηρεαστεί από την οικογένεια στο να μη φύγει. Επίσης είναι και η προπόνηση που θα χρειαστεί και που τώρα την κάνει στον χώρο που υπάρχει γύρω από το συνεργείο. Φυσικά δεν είναι το ιδανικότερο μέρος για αυτό, αλλά από την άλλη έμαθε να ελέγχει καλύτερα το αυτοκίνητο, να κινείται οριακά, οπότε ίσως και να του έκανε καλό».
Γεωργία: «Εγώ πρώτα από όλα θέλω ο Σταύρος να είναι καλά και να κάνει αυτό που θέλει. Αν βέβαια αποφασίσει να φύγει θα δυσκολευτώ πολύ…».
Μιχάλης: «Αν υπάρξει η δυνατότητα μιας χορηγίας, εγώ θα ήθελα να συνεχίσει με το drifting. Μέχρι τώρα ενδιαφέρον έδειξε η MOMO Italy, εταιρεία με βελτιωτικά προϊόντα, που έκαναν και δώρο στον Σταύρο το κάθισμα, το τιμόνι και όλο τον τεχνικό εξοπλισμό που απαιτείται. Επίσης και η εταιρεία λιπαντικών της MOTUL μας εξασφάλισε τα έξοδα μετακίνησης όταν πηγαίνει για τις εμφανίσεις του ως γκεστ πάντα, μια και δεν υπάρχει κατηγορία στην ηλικία του Σταύρου. Εδώ θα ήθελα να πω πως είμαστε μια οικογένεια που μαζί και με τους δύο μικρούς αδερφούς του Σταύρου τα απογεύματα φτιάχνουμε τα αυτοκίνητά του και ζούμε μαζί στιγμές που στο τελικό αποτέλεσμα θα έχουμε βάλει όλοι το χεράκι μας. Και αυτό είναι πολύ σημαντικό για εμάς».
Αυτό που σίγουρα δεν περιμένεις να ακούσεις από ένα παιδί 10 ετών, όταν το ρωτάς για το αγαπημένο του χόμπι, είναι το drifting. Και σίγουρα είναι πολύ παράξενο, αλλά αξιοθαύμαστο παράλληλα, ότι ένας πιτσιρικάς ασχολείται όχι μόνο με την οδήγηση αλλά και με το συγκεκριμένο είδος. Δεν είναι εξάλλου τυχαίο ότι το κανάλι του «National Geographic» Αυστραλίας ήρθε αποκλειστικά στην Ελλάδα για τον νεαρότερο drifter όλων των εποχών, που σε λίγο καιρό το όνομά του θα φιγουράρει στο βιβλίο Γκίνες.
Ο Σταύρος Γρύλλης είναι ένα παιδί που ζει και μεγαλώνει στο νησί της Κω, μαζί με τους γονείς του και τα δίδυμα 6χρονα αδερφάκια του. Θα πάει στην πέμπτη τάξη, είναι άριστος μαθητής και του αρέσει το τάε κβον ντο. Το «μικρόβιο» των αυτοκινήτων το κόλλησε από τον πατέρα του, Μιχάλη Γρύλλη, που διατηρεί συνεργείο αυτοκινήτων.
Ο δεκάχρονος Σταύρος συνεχίζει να προπονείται εντατικά σε αυτό που αγαπάει πολύ, αλλά παράλληλα βοηθάει και τον πατέρα του στο συνεργείο. Την προηγούμενη εβδομάδα, μάλιστα, άλλαξε για πρώτη φορά τα φρένα ενός αυτοκινήτου μόνος του! Το σχολείο παρ’ όλα αυτά είναι το νούμερο ένα στη ζωή του, σε αυτή την ηλικία που βρίσκεται. Είναι ένα χαρούμενο παιδί που αγαπά την οικογένειά του, τα μαθήματα, το τάε κβον ντο και φυσικά τα αυτοκίνητα. Και από τώρα ξέρει πως το μέλλον του είναι άμεσα συνδεδεμένο με αυτά. Είτε ως μηχανικός είτε ως οδηγός!
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ DRIFTING;
To drifting είναι μια τεχνική οδήγησης, που ο οδηγός υπερστρέφει σκόπιμα το αυτοκίνητο, προκαλώντας απώλεια της πρόσφυσης των πίσω τροχών, ενώ διατηρεί τον έλεγχο από την είσοδο στην έξοδο σε κάθε γωνία ή στροφή. Ενα αυτοκίνητο παρασύρεται όταν η πίσω γωνία ολίσθησης είναι μεγαλύτερη από τη γωνία ολίσθησης μπροστά, σε τέτοιο βαθμό, ώστε οι μπροστινοί τροχοί «δείχνουν» προς την αντίθετη κατεύθυνση από αυτή της κίνησης (π.χ. το αυτοκίνητο στρίβει αριστερά, ενώ οι μπροστινοί τροχοί στρέφονται δεξιά ή το αντίστροφο).
Υπάρχουν κανονισμοί του μηχανοκίνητου αθλητισμού για το drifting για τη διεξαγωγή και τα κριτήρια της νίκης. Επαγγελματικοί αλλά και αγώνες επίδειξης διεξάγονται σε όλο τον κόσμο, και οι επιδόσεις των οδηγών κρίνονται ανάλογα με την ταχύτητα, τη γωνία και τη γραμμή του αυτοκινήτου που πλαγιολισθαίνει σε μια στροφή ή ένα σύνολο από στροφές που σχηματίζουν την πίστα αγώνων drifting.
Ρεπορτάζ για την εφημερίδα “Sportday”